Amir Zuhairi

Juokse nekru, juokse

Fadiumo Dayibbloggaaja, on kirjoittanut tämän upean blogikirjoituksen, jonka minun on pakko jakaa se luettavaksi mahdollisimman monelle ihmiselle, tästä sivustosta on hyvä aloittaa.

 "Saavuin tähän maahan pakolaisena vuonna 1990, keskelle lamaa, aikana jolloin ulkomaalaiset olivat harvassa. Somalishokki toteutui yli yön. Tavan takaa kuulin rasistisia heittoja, heräsin ”perkele”-sointuihin, join teeni ”mutakuonona” ja tanssin ”vitun neekeri”-biisien tahtiin. Ihmiset pysähtyivät kadulla tuijottamaan, lapset kiljahtelivat ”kato äiti neekeri”. Isoäidit hyökkäsivät kimppuuni uimahallin suihkussa yrittäen pestä pois väriäni. Muutaman tuoppin rohkaisemina toiset tulivat koskettelamaan hiuksiani ja tekemään sopimattomia ehdotuksia. Muutuin tuntevasta, unelmoivasta ja oikeudellisesta yksilöstä alhaiseksi ali-ihmiseksi: mutakuonoksi, nekruksi, huoraksi ja sosiaalipummiksi.
 

Hyvinä päivinä jos satuin tarvitsemaan liikunta, sain sen maanantaista perjantaihin skinien jahdatessa minua aamuaikaan 07:30 matkallani suomenkielen tunneille. Yhdessä yössä minusta, juoksunvihaajasta, tuli kohtuullisen lahjakas pitkänmatkan juoksija. Mitä nuo skinit tekivät tuolla bussiasemalla tuohon aamuvarhaiseen aikaan? Siellä oli nuoria poikia ja pari ikääntyneempää jäärää, jotka olivat selvittäneet kulkureittimme – muodostaneet hyökkäysjoukkonsa ja päättäneet että meidän piti lähteä. Päästäksemme kielikeskukseen, meidän tuli kulkea erään varjoisan tunnelin kautta, ohittaa taksiasema ja kävellä pari korttelia keskukseen.

Skinit kokoontuivat tunneliin, hyökkäsivät kimppuumme, jakelivat iskuja kuin konekiväärin suusta ja lähtivät juosten peräämme. Samalla minut tutustutettiin sukupuoliseen tasa-arvoon; heidän oikeuttaan jaettiin niin naisille kuin miehillekin. Jouduin singahtamaan hullun lailla kohti tunnelin päätä, päivänvaloon, ihmiskunnan silmien alle, jotka seisoivat rennosti ihmettelemässä, naureskelemassa taksiasemalla. Ja sitten vain juostiin tasaisesti jolkottaen kohti kielikeskusta.
Kun vihdoin yksi meistä rohkaistui kutsumaan poliiseja apuun, meitä neuvottiin jatkamaan juoksua, sehän on kuulemma meillä afrikkalaisilla verissä? Silleenhän me Suomeenkin oltiin tultu? Väsyneinä jahdatuksi tulemiseen, pahoinpitelyyn ja nimittelyyn käännyin poliisin puoleen ja tein skineistä ilmoituksen. Minua kehoitettiin juoksemaan ja välttämään jahdatuksi tulemista. Lopulta poliisi suostui aamuisin saattamaan meitä kielikeskukseen. Siirryimme skinien jahdin painajaisesta poliisin seurannan alaisuuteen. Sekään ei ollut helppoa, sillä Afrikassa, jätetyssä kotimaassa poliisiviranomainen tarkoitti monasti ongelmia ja kidutusta. Viimeisenä päivänä, ilmeisesti jäähyväistervehdyksenä, poliisiauto ajoi lähellemme ja poliisi huikkasi minulle ”juokse nekru, juokse”.

Nyt, kaksikymmentäkolme vuotta myöhemmin, rasistit edelleen ajavat takaa ja hakkaavat viattomia ihmisiä. Vastikään eräs kahden lapsen somaliäiti istui yksin, silmät päästään itkeneenä Pasilan poliisiasemalla. Hän oli samaisena aamuna matkustanut Malmilta iloisena suomalaisille lapsilleen jutellen, toiveikkaana päivää odottaen. Liukuportaissa heidään takanaan seissyt henkilö työnsi voimalla kolmevuotiaan pois edestään ja asettui äidin eteen. Tämä kysyi miksi hän oli tuuppinut pientä lasta, vaaleatukkainen nainen tuijotti takaisin, hihitti ja läimäytti kuusivuotista kasvoihin halkaisten lapsen huulen ja nenä alkoi vuotamaan verta. Lasten äiti meni shokkiin yllättävästä väkivallasta ja huusi sivustakatsojia ottamaan juoksevaa naista kiinni, he vain seisoivat ja katsoivat, stadionin yleisön lailla. Äiti ei voinut lähteä pahoinpitelijän perään jättäen lapsiaan liukuportaisiin.
Poliisin saapuessa, silminnäkijät hupenivat, kieltäytyivät kertomasta näkemäänsä vastuullisina kansalaisina. Äiti vetosi katsojiin, heidän oikeudentuntoonsa ja inhimillisyyteen, mutta turhaan. Nyt oikeutta ei saa, lapset ovat psyykkisesti traumatisoituneita ja äiti on voimattomuuden, vihan ja inhon tunteiden murtama. Miksi suomalaiset tekevät näin? Miksi he päättivät olla auttamatta nähdessään tämän julman teon? Se oli lapsi, LAPSI!
Olisin ehkä ymmärtänyt teon jos kohteena olisi ollut aikuinen, mutta puolustuskyvyttömän lapsen kimppuun hyökkääminen on puhdasta ilkeyttä.
Pyydän, jos olit Pasilassa tuona päivänä ja näit tämän, mene poliisin puheille ja tee velvollisuutesi jotta tämä mielenhäiriöinen hyökkääjä saadaan oikeuden eteen.
Seuraavan hyökkäyksen kohde voi olla sinun lapsesi.
 

Ajat ovat muuttuneet, enimmäksen parempaan suuntaan. Rasismin kasvot ovat vaihtaneet värejään maidonvalkoisesta eri keltaisiin, punaisiin, ruskeisiin ja joskus vihreisiin säyvyihin. Rasismi ei enää ole mikään suomalaisten oikeus, vaan sitä harrastavat myös maahanmuuttajat keskuudessaan. Somaleja voi aina vetää turpaan vaikka ihan tonttupisteiden ja arvostuksen vuoksi. Turhautuneena maahanmuuttajana voit aina kävellä suomalaisen luokse ja kertoa miten halveksit noita tyhmiä somaleja ja jäädä odottamaan kutsua kahville seuraavana päivänä. Tulet pettymään sillä oma hetkesi tulee minä päivänä hyvänsä. Jos näin kuitenkin toimit, muista että nykyhetken suhteellinen rauha ansaittiin, kun me aikanaan juoksimme, otimme turpaan ja tasoitimme tiesi.

Miksi revin auki vanhoja haavoja, vaikka ajat ovat muuttuneet parempaan? Koska olen väsynyt kuulemaan miten rasistisia suomalaiset ovat. Ettemme voi integroitua yhteiskuntaan värimme, uskontomme tai kulttuurimme takia. Että suomalaiset vaativat meitä luopumaan kulttuuristamme ja uskonnostamme.

Jos näin olisi, miksi lapsemme ovat opiskelemassa kieltä ja uskontoa kouluissa? Missä muualla maailmassa valtio tarjoaa parasta oppia ja koulutusta – loputtomia mahdollisuuksia?
En kiellä Suomen rasismiongelmaa. Kyseessä on maailmanlaajuisesta, niin Somaliassa kuin maahanmuuttajien joukossa kytevästä ilmiöstä. Esimerkkeinä populististen puolueiden listoille asettuvat siirtolaiset – juuri ne jotka häikäisevät ämpärikaupalla valuvilla alentavilla lausahduksillaan, joiden jälkeen olosi on paljon varsinaisten rasistien käsittelyn jälkeistä pahempi. Jumala varjelkoon törmäämästä heihin sairaaloissa, virastoissa tai edes kaduilla.
En kuitenkaan millään pysty yleistämään ongelmaa laajempaan väestöön. Enemmistö suomalaisista, hiljaisina ja taustalla, ovat maltillisa, rauhaa rakastavia ja sivistyneitä. 

Äänekkäät ja näkyvät rasistit ovat pieni vähemmistö tässä maassa. Mistä heidät tunnistaa? Yhteisenä tunnusmerkkinä heillä on viha. Se kohdistuu ihmisiin, jotka pärjäävät, ovat töissä, omistavat yrityksiä, nostavat korkeaa palkkaa, koulutettuihin, korkeaan elintasoon, kielitaitoisiin kansalaisiin. He ovat helposti manipuloitavissa ja purkavat pahan olonsa lähimpänä oleviin ihmsiin, jotka kokevat aiheuttaneen heidän tilansa. Yleensä elävät kieltäen kaiken ja uskovat utopiaan, että eräänä päivänä he heräävät harppua soittavien enkelien kuoroon värittömään Suomeen.

Jos kaikki suomalaiset olisivat rasisteja, kuten jotkut väittävät – elämä olisi helvettiä. Mieti asia hetken, ja vielä lisää, hitaasti.

Tartu tämän maan tarjoamiin mahdollisuuksiin, opi kieli, kouluttaudu, tee lujasti töitä ja tottele lakeja, noudata normeja. Jos et siitä huolimatta tunne itsesi tervetulleeksi, älä huolehdi – maailmassa on monia maita, jotka hamuavat pätevää ja koulutettua työväkeä. Suomesta on nopeasti tulossa maa, joka tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksesta ja vinhasta aivoviennistä. Muista kuitenkin palata. Pakoon juokseminen on harvoin se ainoa ja paras ratkaisu. Usko minua, puhun kokemuksesta.
Meidän on yhteistuumin ryhdyttävä suvaitsevan enemmistön voimaannuttamiseen, löydettävä yhteisiä tavoitteita ja tehtävä töitä kaiken kattavan suomalaisuuden eteen. Uskon tämän olevan maamme, satoi tai paistoi, ja olemme täällä myös myrskyn laannuttua. Rakastan Suomea ja olla somali-suomalainen. Tämä on maani, kotini, paikka johon olen haudannut äitini ja johon olen synnyttänyt lapseni. Lakatkaa pahoittelemasta, valittamasta, käärikäämme hihat etsimään ratkaisuja ja rakentamaan siltoja.

Käännös: Alexander Holthoer"


LÄHDE
Alkuperäinen teksti - englanniksi:
http://fqdayib.com/2013/11/25/run-nigger-run/

Alkuperäinen suomalainen versio:
 http://fqdayib.com/2013/12/09/juokse-nekru-juokse/

(Korjasin vain muutamia pieniä typoja)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (63 kommenttia)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Yleensä juna-asemilla on tallentava videojärjestelmä joten poliisin luulisi saavan kyllä tallenteen tapahtumista. Valitettava tapahtuma.

Seppo Hildén

heh, vaikka pidän itseäni fiktiokirjailijana ja tyylilajini on satiiri, johon kuuluu liioitteleminen, niin täytyy kyllä myöntää että näin hyvää fiktiotekstiä minäkään en osaisi kirjoittaa.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Mistä päättelit kyseessä olevan fiktiotekstin?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Järkyttäviä kokemuksia sinulla. Minä ,jo vanha mies, en ole tavannut Suomessa tuollaista väkivaltaa jota ympäristössäsi näyttäisi tapahtuvan koko ajan, en silti väitä etteikö se olisi mahdollista.

Minua jäi mietityttämään tuo sinun aloituksesi.

"Saavuin tähän maahan pakolaisena vuonna 1990, keskelle lamaa, aikana jolloin ulkomaalaiset olivat harvassa."

Onko tilanne siellä mistä pakenit yhtään parantunut näinä vuosina joina olet täällä Suomessa ollut. Luulisin että sinua jo kaivataan siellä kovasti ja jos lähdit kotimaastasi pelon vallassa niin onko se pelko yhtään hellittänyt. Ehkä tunnet syvää kunnioitusta isänmaatasi kohtaan ja haluat tulenpalavasti sitä rakentamaan ja tekemään siitä maailman parhaimman maan josta kenenkään ei tarvitse lähteä pakolaiseksi Suomeen.
Kun et siitä kirjoittanut niin tein rohkean arvauksen että lähdit kotimaastasi fyysisen väkivallan pelossa etkä muista syistä.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi

Martikainen, tämä ei ole minun kirjoitukseni. Tekstin lopussa pääset suoraan itse kirjoittajan blogiin ja pääset kysymään ja utelemaan.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Minä kysyinkin tekstin kirjoittajalta. Liekkö enää Suomessa ?

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #6

Et tainnut ymmärtää. Minä en ole kirjoittanut tätä tekstiä, minä en tullut vuonna vaan Fadiumo Dayib.

Mutta jos kysyt minulta tuon kysymyksen, minä olen syntyt Suomessa, olen asunut täällä koko elämäni, ja asun vieläkin.
Minun perheeni pakeni Irakista Persianlahden sodan aikaan, ja olivat noin kaksi vuotta pakolaisleirillä Saudia-Arabian ja Irakin rajoilla, kymmenien tuhansien muiden kanssa. He saapuivat Suomeen muistaakseni 1992, laman aikaan.
Perheeni pakeni hirvittävää sotaa, ja muutenkin Saddam Husseinin aikaan Irakissa shiia muslimeja teurastettiin kuin eläimiä.
Vanhempani tekivät kaikkensa paremmin elämän toivossa, eikä mitään muuta voi kiittää kuin Jumalaa, vanhempia ja Suomea.

Kuten ensimmäisessä kommentissa mainitsit, eikö haluta palata takaisin rakentamaan omaa valtiota maailman parhaimmaksi (mielestäni erittäin epäkohteliasta, vaikka nätisti esitit kantasi kysymysmuodossa, miksette mene takaisin omaan maahan).
Vastaukseni sulle on, että Irakin hallitus on korruptoitinut. Saddamin teloituksesta on 10 vuotta, ja on tapahtunut vain pientä kehitystä Irakissa.
Jos kehitys olisi kansalaisten kädessä, niin Irak olisi taas maailman johtavimpia maita, kuten 80-luvulla olikin.

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #10

"Jos kehitys olisi kansalaisten kädessä, niin Irak olisi taas maailman johtavimpia maita, kuten 80-luvulla olikin."

Ja milläköhän mittarilla oli maailman johtavia maita?

80-luku taisi kylläkin olla Saddamin kulta-aikaa.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #12

Enimmäkseen taloudellisesti. Jopa suomalaisiakin kävi työasioilla Irakissa.

Tässä on blogikirjoitukseni Irakista, ja tässä on esimakua millainen Irak oli, kun esim Suomessa ei ollut edes televisiota.
http://princewithawhiteelephant.blogspot.fi/2013/0...

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #15

Tiedän, että suomalaiset yritykset, tekivät paljonkin kauppaa Irakin kanssa 70-80 luvuilla. Se nyt sinänsä ei kerro mitää Irakin "ylivertaisuudesta" Suomeen nähden. Voisin kuvitella, että esim. Englanti, Ranska ja Yhdysvallat tekivät vielä enemmän kauppaa. En tiedä milloin Irakissa aloitettiin tv-lähetykset. Suomessa aloitettiin säännölliset tv-lähetykset 1957. Isoisäni osti tv:n heti tuolloin ja kirjoitti päiväkirjaansa: "Turha kapine".

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #22

Irakin ylivertaisuus Suomeen nähden on naurettavan suuri, ja yhdellä sanalla sen todistan - öljy.
Sinuna, lukisin enemmän mitä kaikkea Irak oli ennen sotaa. ;)

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #44

Tiedän aika paljonkin Irakista. Kun kävin aikoinaan koulua Sveitsissä, eräs parhaimmista kavereistani oli Irakista. Ja toivon kaikkea hyvää Irakille ja siellä asuville ihmisille. Ja toivon että myös sinä perheinesi voisitte nopeasti palata takaisin sinne.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #48

Alku näytti hyvältä, mutta sitten naurahdin, ääneen. Pahoitteluni.

Mitä sinä tiedät minusta, ja mitä minä pahaa olen sinulle tehnyt, että toivoisit minun lähetän synnyinmaastani pois? Myötähäpeän määrää, oi sitä myötähäpeän määrää.

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #49

Älä turhaan häpeile. Jokainen vastaa vain omista teoistaan ja sanoistaan.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #50
Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #51

Miksi? Siksikö, että minun sanomiset ei ehkä miellytä sinua?

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #52

Jos sinä olisit syntynyt, kasvanut, opiskellut, tehnyt työtä maassani, en todellakaan toivoisi sinun lähetävän maastani pois? Varsinkin, jos haluat maastani vielä paremman paikan ja sinusta ei ole harmia lainkaan.
En käsitä, miten voit sanoa, että toivot jonkun painumaan pois syyttä? Missä inhimillisyys...

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #53

Kun pakolaisia otetaan vastaan niin eiköhän se idea ole, että sitten kun heidän kotimaissaan rauhoittuu niin sitten lähtevät takaisin. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Ja niinkuin aikaisemmin kerroit millainen onnela esim. Irak oli ennen sotia. Niin toivon, että tilanne rauhoittuu siellä pian ja voitte palata sinne takaisin rakentamaan uudestaan sitä samaa onnelaa mitä oli ennen sotia.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #54

Nytkö puhut yleistävästi? Toivoit äsken minun läheteväni Suomesta täysin syyttä. Jospa tuota viisauttasi, ainakin näsäviisauttasi, käyttäisit muuhun kun turhanpäiväiseen höpöttelyyn.
Kun kerta olen Suomessa syntynyt, niin eihän se tee minusta pakolaista. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Selittäisitkö vielä uudestaan minulle, miksi toivot minun lähtevän täältä? Siksi, että opiskelen tällä hetkellä, ja odotan innolla, millon pääsen aloittamaan työuraani ja maksamaan veroa? Vai siksi, että minulla on tummemmat hiukset ja astetta tummempi iho?

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #55

Ei minulla sen kanssa ole mitään ongelmaa. Hienoa, kun olet integroitunut Suomeen niin hyvin, että alkaa veroeuroja kilahtelemaan verottajan kassaan. Sain edellisistä kirjoituksistasi käsityksen, että hinku Irakiin olisi kova. Ja voisin kuvitella, että koulutuksesta, länsimaisesti ajattelevasta väestöstä olisi apua Irakin jälleenrakentamisessa. Ja tuota tumman ihon ja tukan väriä on minulle aivan turha tulla tuulettamaan. Ne ei tee ihmistä yhtään paremmaksi tai huonommaksi.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #56

Missään en ole hinkunu Irakiin, siellä en ole koskaan edes käynyt. Huomaatko, kuinka asenne vaikuttaa käsitykseen ja täten mielipiteeseen? Olit äsken heittämässä minua ulos Suomesta, nyt olet hyväksymässä minua maksamaan veroja.
Odotan innolla, että pääsen jälleenrakentamaan isänmaatani.
En keksinyt muuta syytä, miksi toivoisit minun lähtevän täältä, en poikkea mitenkään muuten kantasuomalaisista, paitsi ulkonäöltäni.
#ennakkoluulo #lyhytnäköisyys

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer Vastaus kommenttiin #54

Muistanko väärin, Antti, että asustelit jossain Suomen rajojen ulkopuolella?
Jos näin oli, niin tulisit jo pois sieltä ärsyttämästä niitä ulkomaisia sielunveljiäsi. Olet mamu, kuten 1,5 miljoonaa suomalaista maailmalla - suurin osa heistä ovat sinun mittapuiden mukaan niitä elintasopakolaisia...

Ymmärtäisin tuon ajatuksenjuoksusi, jos teillä olisi Amir´in kanssa iät toisinpäin - voisi pistää vaikka nuoruuden piikkiin, mutta aikuisen miehen mietteiksi noi jutut ovat lähinnä - noloja.

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #64

Tiedän varsin hyvin, että olen mamu, ollut sitä suuremman osan elämästäni monissa eri maissa. Eikä minulla ole maahanmuuttajia mitään vastaan, kunhan kustantavat oman elämänsä niinkuin minäkin teen. Ja luulenpa, ettei suurimmalla osalla suomalaisista myöskään ole mitään sitä vastaan. Mutta onhan se ihan hullua, että Suomessa tietyt maahanmuuttajaryhmät elävät hyvinvointiyhteiskunnan siivellä vuodesta toiseen, jotkut jopa vuosikymmenestä toiseen.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero Vastaus kommenttiin #10

Amir.

Kun Suomalainen katsoo sinua silmiin, ehkä hiukan hymyilee ujosti, hän haluaisi tutustua sinuun ihmisenä. Mielestäni maahan muuttajat asettavat rajat, eivät halua tutustua Suomalaisiin. Ilmeisesti pientä epäluuloa molemmin puolin, avoin lähestyminen olisi parasta.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #25

Minä henkilökohtaisesti rakastan tutustua erilaisiin ihmisiin. Kivat small talkit aina piristävät, varsinkin kun itse suomalainen aloittaa minun kanssani jutustelun.
Kadulla kävellesäni, yritän aina hymyillä ja varsinkin vanhemmille ihmisille ja yritän näyttää arvostusta ja teitittelen vanhempia.
Välillä (vanhemmat) ihmiset katsovat ilkeästi ja kääntävät katseensa pois päin, vaikka silmiin katon ja hymyilen.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #10

Niin, vaikka kerroinkin olevani vanha niin kyllä minä lukemani ymmärrän.
Mutta jos haluat niin voin keskustella asioista sinunkin kanssasi.

No, aletaas nyt sitten vaikka siitä että olet syntynyt Suomessa ja asut täällä, se on hyvä se. Sanot , että vanhempasi tulivat Suomeen paremman elämän toivossa paeten hirvittävää sotaa. Ovatko he saaneet paremman elämän täällä vai ovatko kovin pettyneitä kun kaikki täällä eivät jaksa olla yhtä innostuneesti asiassa mukana. Ovatko löytäneet ns. paikkansa täältä vai vieläkö haikailevat takaisin sinne kotimaahansa.
En tunne Irakin nykyistä tilanneta mitenkään joten en voi tietää kenen on siellä turvallista olla ja kenen ei. Siks toisekseen nuo erilaiset muslimit menee mulla niin sekasin etten ole jaksanut heitä oikein isommin erotella kun en kerran ymmärrä ja on oltava niin hirmu tarkkana ettei vaan sano jotain sopimatonta ja saa itselleen vaikeuksia. Ihmisiä siellä kai kuitenkin asuu eikä kaikkia jokapäivä väkivalloin kohdella.

En halunnut olla epäkohtelias mutta en ymmärrä ajatusta että jos ihminen pelon vallassa pakenee isänmaastaan ja vaikka sitten vahingossa löytää Suomeen niin ei halua enää palata sinne isiensä asuinmaille kun siellä tilanne on rauhoittunut. SItä kutsutaan isänmaallisuudeksi ja se on erittäin hyvä ja korkeasti kannattamani ominaisuus ihmisessä. Minusta olisi ihan luonnollista että rauhan palattua pakolainen haluaisi mennä takaisin kotiinsa vallankin jos häntä kohdellaan huonosti siellä pakopaikassaan.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #30

Irakista sodan keskeltä tullaan rauhalliseen ja luontorikkaaseen Suomeen. Mieti siis kerran vielä, ovatko minun vanhemmat eläneet paremman elämän? Mieti, onko tämä parempi paikka elää, kuin että minä hetkenä tahansa saatetaan murtautu kotiin ja tapetaan vanhemmat silmien edessä?
Vanhempani eivät voi olla enempää kiitollisia YKK:lle ja erityisesti Suomelle, että saivat aloittaa uuden elämän, tyhjästä tietenkin.
Se oli vaikeaa tulla täysin erilaiseen kulttuuriin ja sopeutua, mutta minun perheeni teki sen. He ovat yrittäneet tarjota lapsilleen mahdollisimman hyvän elämän, ja tässä minä olen, keväällä valmistumassa ylioppilaaksi.
Kaksi minun veljeä on naimisssa suomalaisen kanssa, perheemme kaveripiiriin on mahtunut enemmän suomalaisia kuin ulkomaalaisia... Perheessäni sopeutumisessa ei ole ongelmaa.
Tietenkin on koti-ikävä, kun ei ole yli 20 vuoteen asunut pysyvästi Irakissa, kukapa ei haikailisi takaisin?

Olet minun blogissani "vieraana" kun tänne kommentoit, kuuluisi hyviin tapoihin näyttää hiukan kunnioitusta muita uskontoja kohtaan, sanomalla "nuo erilaiset muslimit" et kauhesti näytä kunnioitusta. Kuitenkin.
Irakin nykyinen tilanne ei ole läheskään yhtä hyvä kuin pitäisi olla, varsinkin jos pysyvästi aikoo asua, niin on tarpeeksi vaarallista.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #45

Kertakaikkiaan hienoa että perheesi on löytänyt kodin ,tarkoitan siis jotain muuta kuin niitä seiniä, täältä Suomesta. Kerro vanhemmillesi tervesiä siltä rähjältä joka kirjottelee eikä osaa asetella sanojaan siten kuin te sen haluaisitte.
Onnea valmistuvalle ylioppilaalle, ole ylpeä saavutuksestasi.

Se olisikin jotenkin omituista jos kaveripiiriisi kuuluisi enemmän irakilaisia kuin suomalaisia sillä jos et ole huomannut niin täällä on todella vähän irakilaisia täällä Suomessa. Minä luulen että en ole koskaan keskustellut irakilaisen kanssa , no , noista pitsapaikkojen ihmisistä en tiedä, mutta enhän minä heidänkään kanssaan ole "keskustellut".

Sitten voisin hieman huomauttaa myös sinnepäin tuosta kauheasta kohteliaisuusvaatimuksesta. Se nyt vaan on niin että minä ,ja luulen että meistä suomen jääristä aika moni muukin,en vain yksinkertaisesti ajattele ihmisistä uskonnon kautta, en minä juuri mitään tiedä katolilaisuudestakaan tai mitä senyt on joka on enempi tuolla itäsuomessapäin tämä ortodoksisuus . Minä olen saanut aikoinani kansakoulussa ja rippikoulussa tämän evlut-jutun opetuksen eikä sekään niin kauheasti ole minua askarruttanut. Niin että ei ole syytä aina niin hirveästi loukkaantua ja tuntea alistusta jos meistä suomalaisista kaikki ei tuon uskonnon vivahteita jaksa eritellä ihan päällimmäisenä asiana. Ihmisyyttä ja toisten auttamista sekä rauhallista soljuvaa elämää me kaikki kuitenkin haluamme edistää ja se on minusta sata kertaa tärkeämpää kuin että olisin tietoinen kaikenmaailman uskontojen eri lahkojen ominaisuuksista. Tahallaan ei tietysti toisen uskontoa saa loukata mutta jonniinverran joustoa täytyisi myös näissä asioissa jokaisen kestää. Olet varmaan huomannut jos olet Helsingin ulkopuolella käynyt että täällä Suomessa on melko monenlaista lahkoa ja uskontokuntaa tämän ristillisenkin uskonnon sisällä joten jos haluat ettet sano mitään poikkipuolista kenenkään uskonnosta niin "pirun tarkkana" saat olla.

"Se oli vaikeaa tulla täysin erilaiseen kulttuuriin ja sopeutua, mutta minun perheeni teki sen."
Jos ajattelet tuota lausetta ihan rauhallisesti ja kuvittelet siihen lukijaksi minut joka olen niin syvältä täältä korvesta kuin vain olla voi ,niin huomaat ehkä tuohon sisältyy oman kehun lisäksi myös aimo annos kritiikkiä ja halveksuntaa. Äläkä nyt taas heti loukkaannu vaan ota se ihan kylmästi vaan. Meillä suomalaisillakin on ollut samanlaisia vaiheita jolloin oli mahdollisuus saada nappi ohtaan ihan vaan jos oli väärä kaveripiiri niin että huonosta kohtelusta on kokemusta myös näillä junteilla täällä korvessa.

"Irakin nykyinen tilanne ei ole läheskään yhtä hyvä kuin pitäisi olla, varsinkin jos pysyvästi aikoo asua, niin on tarpeeksi vaarallista."
Jaaà ?
Paraneeko se Irakin tilanne sillä että kaikki joita pelottaa lähtevät sieltä pois ja pitääkö meidän suomalaisten tuntea jonniinsortin syyllisyyttä siitä että erilaiset styrankit siellä tappaa ihmisiä. Oisko aiheellista niitten "oikeitten irakilaisten " tehä jotain aiantilan hyväksi ja hoitaa asiat paremmalle tolalle, täältä Suomesta se on melko vaikiaa.

Ja kerran vielä , älä loukkaannu ja pilaa väivääsi sillä.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi Vastaus kommenttiin #61

Kiitos.
On Suomessa ihan kohtuullisesti irakilaisia.

Olen hyvin tietoinen kuinka suomalaiset suhtautuvat uskontoihin. Huomautin kohteliaisuudesta vain teidän hyväksi. Minä itse ymmärrän teikälaisen ajatustavan ja en loukkaannu, mutta ei kaikki; jotkut saattavat siitä suuttua.

"Se oli vaikeaa tulla täysin erilaiseen kulttuuriin ja sopeutua, mutta minun perheeni teki sen."
Kyse ei ollut kritiikistä eikä halveksunnasta, vain ihan faktaa. Itsekehua se ei voi olla, koska en ollut prosesissa mukana.
Meidän kulttuuri eroaa paljon suomalaisesta kulttuurista, kuten varmaan tiedät. Ei ollut helppoa sopeutua täysin erilaiseen kulttuuriin, kieleen ja ihmisiin. Ainoa vaihtoehto oli sopeutuminen, kun lähes yksin olivat täällä reilu 20 vuotta sitten.

Te sanoitte, että tiedätte erittäin vähän Irakista. Irakin tilanne ei johdu kansalaisista, vaan korruptoituneesta hallituksesta.
Kerron esimerkin miten "kehitys" (korruptio) Irakissa tapahtuu. (numerot heitän hatusta)
Olen kaupunginjohtaja, valtio antaa minulle 10 miljoona dollaria, joilla rakennetaan upouusi iso kauppakeskus keskustaan.
Minä nostan luurin ja soittelen monelle yritykselle. Neuvottelut alkaa.
Ensimmäinen yritys - suostuvat 8 miljoonalla, noin vuodessa valmis. Laadukasta työtä.
Toinen yritys - suostuvat 6 miljoonalla, reilu vuodessa valmis. Suht hyvää työtä.
Kolmas yritys - suostuvat 5 miljoonalla, 1,5 vuodessa valmis. Heikkoa työtä.

Noh, tietenkin minulla ei ole inhmillisyyttä, isänmaallisuutta eikä muutenkaan tippaakaan arvosusta kansalaisia kohtaan, koska raha tekee minusta ahneen ja sokean - valitsen kolmannen yrityksen, otan 5 miljoonaa taskuuni, ja p*skat koko hienosta kauppakeskuksesta.

Mikä on siis näitten isänmaallisten kansalaisten rooli, jotka haluavat rakentaa omaa maata henkeen ja vereen? Ei mikään.
Kun minä samaan aikaan pistän rahaa taskuuni kaupunginjohtajana, niin kansalaiset näkevät nälkää ja taistelevat leivästään.

Älkäää puhuko ikinä irakilaisten isänmaallisuudesta, kun te ette ole edes jutellut yhdellekkään irakilaiselle. Irakilaiset ovat isänmaallisimpia ihmisiä maan päällä.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #69

Ufojakos ne styrankit siellä Irakissa on ja onko se joku taivaan totuus että ne täytyy net samat olla siellä aina vaan.

"Älkäää puhuko ikinä irakilaisten isänmaallisuudesta, kun te ette ole edes jutellut yhdellekkään irakilaiselle. Irakilaiset ovat isänmaallisimpia ihmisiä maan päällä."
Minua on kanssa turha kieltää puhumasta mistä haluan täällä kotonassa,
i hemma.
Kyllä siitä isänmaallisuudesta voi toistakin mieltä olla niitten osalta jotka asustavat jossain muualla ja kauhistelevat kuinka hirveää siellä "kotona" on. No, ehkä sitäkin laatua voi olla monenlaista.

Pelon ymmärrän hyvin ja sen että kun pelkää niin lähtee rauhallisemmalle paikalle kunnes tilanne rauhottuu ja se on jopa viisasta mutta ei kai se ite asia siitä ikinä miksikään muutu jos vain tutisee siellä karussa vuosikymmenet ja voivottelee.

Antti Jokinen

Martikaisen kanssa samaa mieltä. Kyllä pakolaisista pitäisi päästä heti eroon, kun heidän maissaan rauhoittuu. Esim. Suomessa oleva somalipopulaatio on Suomella vain taakaksi. Mitään suurempaa hyötyä siitä ei ole ja vain turhaa aiheuttaa katkeruutta ja nostaa rasismia kantaväestön keskuudessa näinä taloudellisesti huonoina aikoina. Suomen pitäisi ja kannattaisi olla paljon itsekkäämpi näissä pakolaisasioissa.

Käyttäjän AmirZuhairi kuva
Amir Zuhairi

Ja uskoisin, että suurin osa itse pakolaisista ovat itse tätä mieltä.
Kuka vain haluaisi, että omassa maassa olisi turvallista ja hyvä asua. Elämä olisi heille paljon helpompaa kun enemmistö omaavat saman kielen, kulttuurin ja uskonnon.
Minun vanhemmat ovat sanoneet, että he lähtisivät takaisin kunhan asiat kotimaassamme asiat hyvin.

Ps. Suomen huono talous näinä aikoina ei ole pakolaisten kustannuksien takia. Kulut mitkä menee heihin, verrattavissa muihin kuluihin ei ole juuri mitään.

Sinun kommenttista heijastuu paljon kapeakateisuutta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

"Martikaisen kanssa samaa mieltä. Kyllä pakolaisista pitäisi päästä heti eroon, kun heidän maissaan rauhoittuu. Esim. Suomessa oleva somalipopulaatio on Suomella vain taakaksi. Mitään suurempaa hyötyä siitä ei ole ja vain turhaa aiheuttaa katkeruutta ja nostaa rasismia kantaväestön keskuudessa näinä taloudellisesti huonoina aikoina. Suomen pitäisi ja kannattaisi olla paljon itsekkäämpi näissä pakolaisasioissa."

Heh heh, argumentaation helmeyttä. Samalla logiikalla juustoista pitäisi päästä eroon, koska ne aiheuttavat takaliston leventymistä, ja naisista pitäisi päästä eroon, koska he aiheuttavat miehissä naisten hakkaamista. Taloudellisesti vaikeina aikoinahan suorastaan jotkut hyötyvät pakolaisista, koska voivat purkaa turhaa aggressiotaan täysin viattomiin ihmisiin. Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin, joissa autetaan hädässä olevia. Suomi auttaa hyvin vähän, mutta tekee sen kuten lupaa. Suomeakin on autettu kun meillä asiat olivat oikeasti surkeasti. Sen tietysti voi äkkiä unohtaa kun lamanotkahdus tuntuu itsestä maailmanlopulta.

Huomaa, miten lällysti voisilmässä olemme saaneet elää, kun jonkun mielestä kourallinen somaleita pilaa elämän ihan kokonaan. Yhdestä jutusta haluaisin toki valittaa: emme ole hyödyntäneet läheskään tarpeeksi sitä tietotaitoa ja dokumentaatiopankkia, mitä pakolaiset ovat tuoneet mukanaan. Heistä ollaan aivan liian vähän kiinnostuneita. Esim. tässä olisi runsaasti kehittämisen varaa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Niillä suomalaisilla, joille kourallinen pakolaisia aiheuttaa katkeruutta ja nostaa rasismia on taustalla pelko vieraasta kulttuurista ja heikko itsetunto.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Niin , minun ajatukseni kulkee sitä rataa että en voi ymmärtää ihmistä joka jättää kotimaansa ja sitten kun siellä olot ovat parantuneet ei tunnekaan mitään vetoa mennä takaisin kotiin. En oikeestaan ole lähettämässä ketään takaisin vaan ymmärrän että jokaisen pitäisi ihan luonnostaan haluta asua kotona mieluummin kuin kylässä ja vallankin jos kylässäkin on ikävää olla.
Ja jokaisen velvollisuus on tehdä se pieni osuutensa isänmaan puolesta minkä pystyy eikä tyytyä vain siihen leipään ja lämpimään minkä siellä vieraassa maassa pystyy ehkä helpommin hankkimaan. Mulla on tässä asiassa ihan tällainen ajatus että ihmisen sisällä tulisi olla mahdottoman suuri rakkaus isänmaataan kohtaan ja halu rakentaa siitä parempi. Paskat minä välitän kenekään uskonnosta tai ihonväristä , tässä on itelläkin joskus niin naama sianpaskassa ettei se alkuoeräinen väri sieltä paljon läpi loista.

Samuli Mikkola

Jotain on jo tullutkin, mutta odotetaan lisää kommentteja tavallisilta epäilyiltä, joissa esiintyy vihervasemmisto, väärennös, fiktio, ei ole rasismia Suomessa, mutta en siedä muita kulttuureita jne. jne.

Aina väitetään, että ei muka ole esimerkkejä väitetystä rasismista että se on vain ajojahtia Persuja vastaan ja sitten kun niitä esitetään väitetään esimerkkejä fiktioksi. Kuinka kätevää, melkein kuin keksisi ikiliikkujan.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"skinien jahdatessa minua aamuaikaan 07:30"

Täyttä shittiä, ei yksikään skini herää ennen puoltapäivää. Ainoa tietämäni rasistinen rikos Suomessa oli kun kaksi tummempaa hakkasi bussinkuljettajan invalidiksi loppuiäkseen.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Ai mä tiedän sellaisia retkuja jotka valvoo koko yön ja menee sitten aamuyhdeksältä nukkumaan känniuntaan.

Käyttäjän Logoht kuva
Susanna Hyrkäs

Ihan mielenkiintoinen kirjoitus, joku osuu ainakin osaltaan ihan asian ytimeen, eli kieleen ja kulttuuriin. Jos kaikki tekisivätkin kuten tekstissä sanotaan; "Tartu tämän maan tarjoamiin mahdollisuuksiin, opi kieli, kouluttaudu, tee lujasti töitä ja tottele lakeja, noudata normeja."
En usko, että monilla olisi ongelmaa.

Timo Härtsi

Nykyään skinit ovat niin marginaalissa kuin olla ja osaa, hyvä näin. Eikös 90-luvulla ollut joku isompi sakki Joensuussa, korjatkaa jos olen väärässä.

Fiksusti tässä kirjoitellaan ja olen ihan samaa mieltä esim. tästä kohdista: "Enemmistö suomalaisista, hiljaisina ja taustalla, ovat maltillisia, rauhaa rakastavia ja sivistyneitä.

Äänekkäät ja näkyvät rasistit ovat pieni vähemmistö tässä maassa."

Aivan varmasti Suomessa on rasismia ja ongelmiin pitää puuttua, mutta en pidä sellaista tyylistä että ruvetaan monesti leimaamaan kaikkia suomalaisia rasisteiksi. Ei sellainen keskustelu ole mielestäni kovin rakentavaa.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Kävin alkuperäisen kirjoittajan Fadumo Dayibin kanssa keskustelua ja pyysin häneltä luvan tuon blogitekstin kääntämiseen. Hänellä oli omat alkuperäiset syynsä tekstin englanninkieliseen julkaisuun ja minulla omat henkilökohtaiset, historialliset syyni tähän tekstiin samaistumiseen. Kyse ei ollut siitä, ettei hän olisi kyennyt sitä suomeksi kirjoittamaan. Suomalaisen korkeakoulututkinnon suorittaneena ja laajasti maailmaa matkanneena naisena uskoisin hänen kirjoittavan tekstin juuri sillä kielellä kuin hän mielessään haluaa. Minä halusin sen myös suomeksi, joten yritin häntä auttaa.

Jos sallitte, sanoisin että Fadumo Dayib on hyvin vahva Suomen puolesta puhuja - ja tässä on eräs asian ydin, miten pakolaisuuden, maahanmuuttajuuden ja suomalaisuuden erotteluista pääsee ihmisyyteen ja elämän arvostamiseen.
Ainakin minun mielestäni.

Janne Suuronen

Kieltämättä pysäyttävä fiktiivinen tarina.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Ehkäpä se kirjoitettiin englanniksi juuri tuonkaltaisten kommenttien pitämiseksi minimissä...?

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #31

Eli siis myönnät tuon olleen fiktiota.

Mutta joka tapauksessa juttu kyllä kokonaisuutena toimii hyvin siten, kuin se varmaan on tarkoitettukin.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #31

Haluttiin kertoa "totuus" Suomesta jollekin joka ei ymmärrä suomenkieltä.

Samuli Mikkola

Rasismipuhe=Ajojahti
Esimerkit rasismista=fiktiota

Näille pitäisi varmaan löytää jokin oikea psykologinen termi, että mikä tällaisen kieltoreaktion tai defenssin aiheuttaa, joka ehdollistaa ihmisen aina etsimään selityksen, että rasismia ei Suomessa voi olla?

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #37

Nyt Samuli sinulla välittömästi mopo karkasi hanskasti omine tulkintoinesi. Noh, oli siinä sentään kysymysmerkki lopussa. Tai sitten kommentoit jollekin muulle, kuin minulle.

Käyttäjän cessu kuva
Kenneth Oksanen

En tiedä onko tarinassa fiktiivistä komponenttia, pitäisin tarinaa ainakin täysin mahdollisena vaikka perinteisesti suomalainen junttiväkivalta ei kohdistu siihen kaikkein helpoimpaan kohteeseen, naisiin ja lapsiin. Tarinasta kyllä puuttuu sekin osa, että kyllä kantasuomalainen pappa, mummo ja pikkulissu ovat saaneet kohtuuttomasti tuta mustaa nyrkkiä ja vähän muutakin.

Yhtäkaikki, antoisin osa tekstissä on kuitenkin sen loppupuoli.

(Edit: korjattu monitulkintaisuus)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ehkäpä se kirjoitettiin englanniksi juuri tuonkaltaisten kommenttien pitämiseksi minimissä...?"

Ehkä siitä Espoon junaturmastakin olisi pitänyt kirjoittaa vain englanniksi koska mitään vahvistusta ei löytynyt siihen että suomalainen, lihava miespuolinen, makkaraasyövä rasisti olisi heittänyt junasta pienen, tumman suklaasilmäisen kikkarapään. Ainoan faktan rasismista tiedän kun kaksi tummempaa tuomittiin suomalaisen bussikuskin hakkaamisesta invalidiksi.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Tiedät siis kovin vähän ja luulet loput. Tuo teksti kuvaa siis juuri sinun sielunmaisemaasi.
Siksi ehkä tiputteletkin tuossa myrkkyjäsi, Jarmo. Useimmat suomalaiset eivät onneksi vielä näe maailmaa sinun laillasi. Jos näin olisi, meillä ei olisi kovin paljoa "puolustettavaa" tässä maassa...

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

"Ainoan faktan rasismista tiedän"... Tätähän se on. Empiirinen johtopäätös.

Samuli Mikkola

Minusta vähän tuntuu, että vaikka kaksi skiniä lynkkaisi mustan miehen sun silmiesi edessä niin pitäisit sitä lavastuksena tai vähintäänkin oikeutettuna performanssina jostain ulkomaalaisten muka-edusta.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Lappilaisena minä tietenkin voisin kertoa
vastaavan jutun vaikkapa käynnistä Helsingin ratatieasemalla 1970 ja 2013 vuosina.

Muutos on valta enkä ole varma olenko Suomessa.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Jännää, että rasismiin taipuvaisimmat eivät myönnä rasismia esiintyvänkään. Eikö siitä pidä olla ylpeä, jos sitä mieltä kerran on?

Onko nää niitä Juti-naamareita mitä Tampereellakin nähtiin.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Rasismi on pers**stä. Kaikki ihmisrodut ovat yhtä ja samaa. Kulttuurien ja käytäntöjen kritisointi ja normittaminen ei ole rasismia. Pidän vaarallisena tietä, missä melkein mikä tahansa yhteiskunnallinen keskustelu on vaarassa kohdata pelätyn rasismikortin. Perussuomalaisen puolueen jäsenenä minua loukkaa puolueen kaikkien jäsenten ja äänestäjien leimaaminen rasisteiksi ja erityisesti jokaikinen henkilö perussuomalaisissa, joka kantaa tai levittää rasisistisia ajatuksia.

Olen paininut Mikkelin torilla tukanpuutteesta kärsivän nuoren miehen kanssa, kun kuulin paikallisen kiinalaisen ravintoloitsijan pahoinpitelystä. Tämä riittänee aiheesta.

Käyttäjän JormaLehmonen kuva
Jorma Lehmonen
Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Rasisti on sellainen joka sitä joka paikasta löytää.Omat ennakkoluulot tuovat nämä pirut esiin.
Ei tavalliset suomalaiset alati jauha päässään näitä politiikan pelinappuloiksi nousseita rasismi juttuja.
Suomessa on hyvin vähän rasismia vaikka monet eivät sitä halua hyväksyä.Ja tämä on FAKTAA.
Ei suomalainenkaan ole aina hyväksytty ulkomailla että miettikääpä sitäkin.
Jokainen on vieras jossakin,jopa suomalainen syrjitty kotimaassaan.
Pikkasen suhteellisuuden käsitystä.

Käyttäjän almafiina kuva
Anki Heikkinen

Jaahas, maahanmuutto- ja rasismikeskustelun toinen ääripää onkin hyvin edustettuna täällä. Ei rasismia, mutta pakolaiset pois täältä -retoriikka havaittu. Ei siis mitään uutta auringon alla.

Käyttäjän velimattitanhuva kuva
Veli-Matti Tanhuva

Viime vuosina, mitä olen harvakseltaan Helsingin rautatieaseman kulmilla vieraillut, ovat siellä häiriköineet lähinnä etniset jengit, ei suinkaan nahkapäät. Taitaa nykyään olla juoksuttajien / juoksijoiden roolit vaihtaneet paikkaa.

En kuitenkaan epäile blogistin esille tuomia seikkoja.

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Älkää vihatko pelinappuloita vaan pelaajia. Nationalistit on aivopesty käyttäytymään niinkuin he käyttäytyvät. Muita suomalaisia taas maahanmuuton hinta pelottaa, jolloin he käyttäytyvät hieman varautuneesti maahanmuuttajiin. Tuossakin heidän täytyisi miettiä hieman että mistä se hintalappu oikeasti muodostuu. On nimittäin olemassa ihmisiä, jotka pyörittävät bisnestä maahanmuuttajilla, ja he ovat se painolasti, jota kannattaisi ennemminkin kritisoida, eikä maahanmuuttajat, jotka vain haluavat saada paremman elämän. Täsmälleen sama toistuu köyhillä yleensä. Vihataan köyhiä, vaikkakin syyt heidän köyhyyteensä ovat aivan toisaalla.

Irak niinkuin myös Iran tosiaan olivat jossain vaiheessa kehityksessä Suomenkin edellä, vaikka näköjään jotkut eivät voi sitä mitenkään myöntää. Harmi että tavalliset ihmiset olivat tuolloinkin niin helposti vietävissä että nuokin valtiot saatiin tilaan, jollaisessa ne ovat tällä hetkellä.

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström

"Miksi suomalaiset tekevät näin? Miksi he päättivät olla auttamatta nähdessään tämän julman teon? Se oli lapsi, LAPSI!"

Eipä suomalaiset reagoi vaikka tilanne olisi toisinpäin, sekin on nähty =(

Onko tässä 90-luvun rasismirikoksessa syy nykyrasistisiin rikoksiin, kun melkein joka päivä saa lukea tällaista?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201312130152840_uu...

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Noin aktiiviset skinheadit herättävät kyllä väistämättä epäilyksiä. Itse olen tainnut 23 vuoden aikana tavata yhden skinin, hänetkin metallifestareita.

Matias Ahtopelto

Kuules tytteli, joka pyrit maasi presidentiksi. Kertomuksessasi puhut kahdesta suomalaislapsesta. Ei se, että syntyy Suomessa tee suomalaisuutta, vaan suomalaisen kulttuurin ja tapojen omaksuminen. Poliisi ei rikosten yheydessä saa mainita etnistä taustaa, ei myöskään kun rikollisista ann etaan tuntomerkkejä.
Nämä kielivähemmistöömme kuuluvat ovat kovin kärkkäitä ymmärtämään ja puolustamaan näitä "suomalaisiksi pyrkiviä". Maahanmuuttajat eivät ole kuitenkaan valmiita olemaan maassa maan tavalla. Alistettu naisen asema, silpomiset ja suomalaisten tapojen ja kulttuurin hyljeksintä estävät heidän kotoutumisensa. Pikemminkin yrittävät kotouttaa suomalalaisia omiin tapoihinsa. Miten esim sellaisen kultturin edustaja, joka ei anna miehen pelastaa hukkuvaa tytärtään kotiutuu? Miten vanhainkodissa hoidetaan vanhuksia, joita vain samaa sukupuolta oleva saa koskettaa. On hyvä, että nykyään valtasosa suomalaisista suhtautuvat terveellä epäilyllä. Elintasopakolaisten on turha väittää, että menevät takaisin kun olot rauhoittuvat. Edellä moni keskustelijoista on epäillyt samaa.
Tämänhetkinen maahanmuutto maksaa veronmaksajille 1,5 miljardia euroa.

Toimituksen poiminnat