Amir Zuhairi

Kaikki blogit puheenaiheesta Koulu

Vaalit lähenevät ja leimakirves lyö

Perussuomalaisia lyödään laajamittaisella loka sekä mediapimennys taktiikalla, siitä ovat osansa saaneet, niin kunnallisessa kuin valtakunnan politiikassakin olevat perussuomalaiset vaikuttajat. Viime aikoina otsikoissa on ollut, Laura Huhtasaari jonka gradua on pengottu alkuvuosi ja nyt jokin aika sitten Laura joutui uuden kohun silmään, kun hän jakoi Twitterissä erään tamperelaisen koulun oppilastyönkuvan. Kuvassa annettiin mielikuva, että perussuomalaisia äänestämällä pakolaiset kuolevat.

Punavihreää koululaisten aivopesua - Tässä todisteet

 

Arto Luukkanen kertoo tänään suositussa blogissaan, että hänellä ei ole todisteita koululaisten aivopesusta. Tässä nyt todisteet siitä, että ilmiö on tosi ja vaarallinen. 

Nuoret aivopesty kouluissa

Tamperelaiset koululaiset osaavat ajatella ihan itse

Joillekin tällä palstalla kirjoittaville on ehkä ihan mahdoton ajatus, että nuoret ajattelevat asioista itsenäisesti. Viime päivinä varsinkin perussuomalaiset ovat väittäneet, että tamperelaisen koulun oppilaat olisi ”aivopesty” ja tuloksena aivopesusta oli juliste, joka esitti Huhtasaaren ja Halla-ahon ei niin mairittelevassa valossa. Tiedä sitten miksi nuoret halutaan nähdä aivottomina idiootteina? Jos julisteen tekijät ovat sitä mieltä, mitä julisteessaan esittävät, niin sitten ovat, eikä siihen pitäisi olla aikuisilla mitään lisättävää.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen vastuuton toiminta

Kokoomuslainen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen tuomitsee ”vihapuheen lietsomisena oppilaita kohtaan” (lähde: https://www.is.fi/politiikka/art-2000005850389.html?ref=rss ) perussuomalaisten kansanedustaja Laura Huhtasaaren twitter-päivityksen, missä Huhtasaari paljasti Suomen kouluissa tapahtuvaa opetussuunnitelman vastaista ideologista indoktrinaatiota.

Huhtasaaren väitteet tutkittava välittömästi.

Tuoreimmassa blogissaan kansanedustaja Laura Huhtasaari kertoo saaneensa paljon viestejä oppilailta, joissa kerrotaan kuinka heidän koulussaan opettajat parjaavat tiettyä puoluetta ja neuvovat olemaan äänestämättä heitä. Hänen vastaanottamassaan aineistossa mainitaan koulujen nimiä, opetusaineita ja metodeja, joilla manipulointia harjoitetaan. Palautetta on Huhtasaaren mukaan tullut niin paljon, että hän kuvailee toimintaa laajamittaiseksi. Tämä Huhtasaaren vastaanottama aineisto on tutkittava välittömästi. 

Tuskan ulkoistajat

Espoolaisessa koulussa oppilas sai liikuntatunnilla sairaskohtauksen ja kuoli myöhemmin sairaalassa. Tunnilla oli tehty opetussuunnitelmaan hiljattain lisättyä, mutta sinänsä pitkään käytössä ollutta kuntotestiä. On vaikea ymmärtää sitä tuskaa ja hämmennystä mitä omaiset ja läheiset surun hetkellä kokevat. Moni on hämmentynyt ja kaipaa selityksiä.

JOTTA EI kävisi kuin Rinkebyssä

Kun rehtori Timo Heikkinen tuli työskentelemään Helsingin Merilahden peruskouluun yli kymmenen vuotta sitten, koulussa oli reilut 17 prosenttia sellaisia lapsia, jotka puhuivat suomea toisena kielenään. Nyt heitä on 52 prosenttia.

#salossaeikiusata

Asetu hetkeksi koululaisen jalkineisiin,

mieti miltä tuntuu, kun menet kouluun, jossa päätäsi alkaa särkeä, voit tulla huonovointiseksi, väsyneeksi, ärtyneeksi ja voi tuntua siltä, että olet tulossa kipeäksi, kuume on nousemassa. Voi olla, että et pysty olemaan koulun kaikissa tiloissa, voi olla, että kohdallasi joudutaan miettimään, miten voit suorittaa eri oppiaineita, kun joissain tiloissa olet vain niin huonovointinen, että lääkäri suosittelee niissä luokissa tai koulun siivissä pysymistä, missä voit vähän paremmin.

Leikkivän ihmisen elämänvaiheet – vai elämänvalheet?

Helsingin Sanomien artikkelissa näinä päivinä koulutiensä aloittavista lapsista kysyttiin muutamalta vuonna 2011 syntyneeltä, ”mitä he odottavat tulevaisuudelta”.

Pari vastausta raottaa ainakin hivenen aikuiselle lapsen näkökulmaa elämässään eteenpäin:

”– Tulevaisuus on sitä, mitä tapahtuu, kun on aikuinen, [ihan kohta koululainen Pauliina] Salomon pohtii.”

Koulut alkavat. Koulun kehityssuunta on valinta?

Tämä ajanhenki näkynee vahvasti tavassa vastata kysymyksiin siitä, pitääkö lapsi koulusta vai ei. Miksi pitää koulusta, jos siitä ei pidä pitää, jos siitä ei kukaan pidä? Miksi jotkut yksilöt selviytyvät elämässään paremmin kuin toiset.  Mistä löytyy kykyä pitää puolensa ja toipua hajottavista elämänhaasteista, kriiseistä ja vastoinkäymisistä (Silliman 1994, Walsh 1996) Miksi jotkut perheet pystyvät tukemaan lastensa kasvua ja selviytyvät kriiseistä? Millaisia nämä perheet ovat kasvuyhteisöinä? Mitä vahvuuksia vanhemmat näissä perheissä toivovat lapsilleen kehittyvän?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä